De Willem Bus Stoomboot Maatschappij onderhield vanuit thuishaven Haarlem regelmatige diensten in de beurtvaart naar Hollandse steden als Rotterdam, Den Haag, Leiden en Gouda. De schepen voeren elke dag behalve op zondag. Op vrijdag zelfs twee keer. Vanaf 1903 tot het moment van opheffing van de firma in 1933, heeft de Lastdrager V in lijndienst tussen deze steden gependeld. Alhoewel de beurtvaart vaak personen, stukgoed en vee vervoerde, is dit schip enkel voor goederenvervoer gebouwd en gebruikt. Het lage vrijboord en platte dek maakten het mogelijk om snel en makkelijk te lossen en te laden. De lading kon met zeil worden afgedekt. De eerste vijfentwintig jaar had het schip een stoommachine. Deze leverde zestien pk met een gebruik van twintig kilogram kolen per uur. Voor het bedienen van de stoommachine was er verplicht een machinist en een stoker/matroos in dienst. In 1928 werd gekozen voor een dieselmotor. De ‘één cylinder Hollandia gloeikop middeldruk motor van 40 pk’, die toen werd geplaatst, is nog steeds in gebruik. Tijdens de grote recessie van de jaren dertig bleken beurtvaartbedrijven niet opgewassen tegen de concurrentie van de vrachtwagen. Schepen werden verkocht en de lijnen overgenomen door anderen. Daarna bestonden er vrijwel geen beurtveerondernemingen meer in ons land. De Lastdrager V (gebouwd bij V.d. Giesen te Stormpolder) heeft nog 36 jaar doorgevaren en belandde rond 1970 voor de wal.